Hjelpespørsmål ved anskaffelser av IT-tjenester
Punkt til hjelp i vurderingen av IT-tjenester som enten vil inneholde data som har potensiale for gjenbruk, eller som trenger data.
IT-tjenesten bør ha et API for å tilgjengeliggjøre sine data:
- Har systemet et åpent grensesnitt?
- Er grensesnittet godt nok dokumentert?
- Integrasjonen må kunne utvikles av hvem som helst, og ikke bare av leverandøren av IT-tjenesten. Kan institusjonen styre hvem som får tilgang til API-et, eller setter leverandøren begrensninger?
- Støtter tjenesten moderne teknologier og bransjestandarder?
- Er det praktisk mulig å hente ut data fra API-et? Har du brukere av API-et, dvs. konsumenter, som kan vurdere dette?
- Er alle kildedata tilgjengelige gjennom API-et?
- Har institusjonen tilgang til å skrive alle kildedata? Er noe bare tilgjengelig gjennom et grafisk grensesnitt (GUI)?
- Hvordan er ytelsen til API-et? Oppetid, responstid?
- Kan systemet gi ut data til alle mulige konsumenter, eller har leverandøren begrensinger? For eksempel maks antall spørringer over en periode eller maks antall konsumenter.
- Hvis sanntidsoppdateringer er ønskelig: Støtter systemet å sende ut notifikasjoner eller andre former for meldinger ved endringer i kildedata?
Hvis sluttbrukere skal logge på tjenesten:
- Støtter tjenesten pålogging med Feide?
- Støtter tjenestens API bruker-integrasjoner eller system-til-system-integrasjoner?
Hvis systemet skal provisjoneres:
-
Støtter systemet provisjonering via API, eller må data skrives inn manuelt? Manuelle dobbelregistreringer må vektlegges tungt negativt, siden det skaper ekstraarbeid og dårligere datakvalitet.
-
Har systemet egen provisjonering, som kan hente fra andre API, eller må vi utvikle dette selv? Hvis ikke bør vurderingen legge på ekstrakostnad ved utvikling av kobling for dette.
-
Har API-et begrensinger ved skrivetilgang?
- Noen skytjenester har for eksempel rate-limiting, som kan være et hinder ved f. eks. studiestart, når tusenvis av studenter vil måtte registreres på kort tid.
-
Har systemet noen form for opprydding i gamle data?
Hvis systemet skal brukes som datalager for andre presentasjonslag:
- Støtter API-et OAuth2 mot Feide?
- Kan systemet knytte endringer opp mot riktig bruker?
- Hva er responstiden til API-et? Å bruke et API mot et presentasjonslag setter høye krav til ytelsen, siden sluttbrukerne forventer rask respons.