Registrer din tjeneste for meldingsutsending
Hvordan du registrerer din tjeneste i Selvbetjeningsportalen for RabbitMQ for å hente eller sende meldinger:
-
Logg inn i din institusjons selvbetjeningsportal for RabbitMQ. Se oversikt over den tekniske plattformen om du ikke kjenner adressen.
-
Velg "Opprett ny applikasjon".
-
Legg inn detaljene om tjenesten din. Velg et godt og beskrivende navn, da dette hjelper andre å finne din tjeneste. Navnet får en prefiks basert på formålet. Dette gjør det enklere å skille mellom test-, utviklings- og produksjonsmiljø.
-
Hvis din tjeneste produserer notifikasjoner, velger du "Registrer notifikasjonskilde":
-
Legg inn dokumentajon om notifikasjonene fra din tjeneste, eller lenke til hvor det er tilgjengelig. Dette er nyttig for konsumentene som ønsker å integrere med din tjeneste, så de håndterer og tolker notifikasjonene riktig.
-
Hent ut tilkoblingsdetaljene for din tjeneste, og legg de inn i tjenesten din.
Selvbetjeningsportalen snakker med RabbitMQ fortløpende, så straks dette er gjort, har din institusjons RabbitMQ-instans allerede opprettet det som trengs for å publisere notifikasjoner:
-
En virtual host som er navngitt etter navnet på tjenesten/applikasjonen (feks
system-production-my_service
). -
Et exchange med navn basert på tjenesten/applikasjonen (feks
outgoing_system-production-my_service
). Det er her din tjeneste kan publisere sine meldinger.
Selvbetjeningsportalen gir deg en del forklaringer, og til og med eksempel-kode for både uthenting og publisering av meldinger. Du kan også se RabbitMQ sin egen dokumentasjon for mer tekniske detaljer rundt meldingsutveksling.