Skip to main content

Logger i Felles IAM

Logger for Felles IAMs tjenester er tilgjengelige for institusjonene på https://logs.iam.sikt.no/.

Tjenesten krever Feide-innlogging, og tilgang til tjenesten må bestilles fra Felles IAM. Dette må gjøres via din IAM-koordinator. Be de sende en epost til kontakt@sikt.no med følgende informasjon:

I grafana har hver institusjon sin egen organisasjon, og kan kun se sine egne logger. Per nå er det et subset av logger fra ActionSet i RapidIdentity som kommer hit, og de klassifiseres i en av to kategorier:

  • Error: feilmeldinger
  • Audit: endringsmelding på en bruker

Hvordan søke i logger

Søking gjøres i Explore i sidebaren. Trykk der.

Grafanas Explore-knapp i sidebaren

På denne siden er det noen felter du må ta stilling til før du vil se noen logger. Noen er påkrevd og noen har default-verdier du kan endre.

alt text

  1. Påkrevd: Under Label filter trykk Select label og velg Subscription
  2. Påkrevd: Under Label filter trykk Select value og velg enten audit eller errors, avhengig av hva slags meldinger du vil se
  3. Valgfri: Tidsvindu. Last 1 hour (den siste timen) er default. Vil du se logger fra et annet tidsvindu så trykk på Last 1 hour og velg noe annet.
  4. Valgfri: Når du åpner et nytt søk, som du akkurat har gjort her, så er filteret tomt. Det betyr at du vil se alle meldinger, ingen blir filtrert ut. Vil du filtrere på meldinger se dokumentasjonen for filtrering lenger nede.
  5. Du kjører søket du har konfigurert opp ved å trykke den blå Run query-knappen. Loggene som matcher søket ditt vil dukke opp under søke-menyen, på bunnen av siden. Merk at blant annet knappene for tidsvinduvalg og Run query blir mindre etter du kjører det første søket. Men de fungerer fortsatt som før.

Et notat om tunge søk: Noe som er verdt å vite er at søk som gir en stor mengde logger, f.eks. om du søker over en stor periode uten tilstrekkelig filtrering, kan være veldig treige, eller til og med feile helt. Dette løses best ved å avgrense tidsrommet, men det finnes en del andre virkemidler. Grafana har noe dokumentasjon på denne problemstillingen her.

Et notat om generell Grafana-dokumentasjon: Om du leser generell Grafana-dokumentasjon så er det verdt å vite at vårt oppsett bruker Loki som data source. Dokumentasjon som gjelder andre typer datakilder enn Loki kan derfor være mangelfull eller misvisende.

Begrepsdefinisjoner man burde være klar over ifb. filtrering

En loggmelding består hovedsakelig av to deler: Figur som viser at en logglinjer består av to deler, en meldingskropp som er et JSON-objekt og metadata

  1. Denne kaller vi Line, og den kan tenkes på som hoveddelen eller kroppen av meldingen. Litt uintuitivt, men hele JSON-objektet man ser her referes til som line. Når man filtrer med Line contains så sjekker man om hele dette objektet, som råtekst, inneholder tekst-strengen man søker etter.
  2. Dette er Fields, og er hovedsakelig metadata om meldingen, og kan mer tenkes på som bakenforliggende felter som systemet bruker for å lagre dataen på riktig måte.

Finne flere loggmeldinger som ligner på en du ser på

Et brukstilfelle Grafana støtter veldig godt er om du vil finne flere loggmeldinger som inneholder en del av en annen loggmelding, en melding du har åpen akkurat nå. F.eks. om du ser på en melding med en spesifikk UHID og du vil finne alle loggmeldinger som inneholder den samme UHID-en.

Dette gjøres ved å selecte teksten du vil søke etter i meldingen i Grafanagrensesnittet. En kontekstmeny vil så komme opp der du kan velge Add as line contains filter.

alt text

Dette vil oppdatere søket ditt til å kun inneholde loggmeldinger som inneholder teksten du har søkt etter. Teksten du har søkt etter blir highlighted i oransje i resultatet.

alt text

Notifikasjoner og alarmer

Grafana støtter utsending av notifikasjoner når prekonfigurerte søk får nye resultater.

Dette gir deg muligheten til å sette opp grafana til å sende f.eks. epost eller teams-meldinger når spesifikke feilmeldinger oppstår. Slike notifikasjoner er kjent som Alerts i Grafana, og du finner oppsettet av det under Alerting i sidebaren.

Grafana har utfyllende dokumentasjon på alerts her.