Nødvendig informasjon før eskalering av lokalnett-relaterte saker til Sikt.
Innledning
Her finner du informasjon om hva som bør være med av informasjon i en sak som er relatert til problemer med lokalnett levert av Sikt.
Les Driftsinstruks for kunder av "Lokalnett fra Sikt - CNaaS" for å se hvordan du kontakter og eskalerer saker til Sikt.
Informasjon som bør være med i en sak
- Organisasjonsnavn for kunde av CNaaS
- Kontaktinformasjon: E-post, navn og telefon
- Tidspunkt for feilen.
- Dersom dette er sporadisk, oppgi tidspunkt for når feilen fant sted sist. Eventuelt kan flere tidspunkt oppgis.
- God beskrivelse av problemet
- Hvordan oppleves problemet?
- Tregt?
- Ustabilt/blir koblet av nett?
- Får ikke kontakt med enkelte eller flere nettsider?
- Får ikke logget på nettet?
- Beskriv også eventuelt hvilke nettsider/tjenester som fungerer og ikke fungerer.
- Er flere brukere berørt eller gjelder det kun innmelder?
- Hvordan oppleves problemet?
- Trådløst eller fastnett;
- Ved trådløst: navn på SSID/trådløsnett
- Ved kablet nett: Punktnummer/merking på punkt i veggen
- Brukernavn: Gjelder kun ved tilkobling til eduroam.
- Brukerens telefonnummer: Gjelder kun ved tilkobling til gjestenett med bruk av SMS.
- Lokasjon for brukeren
- Bygg-nummer/-navn
- Rom-nummer
- MAC-adresse på nettkortet til brukeren. Tips: Grunnleggende feilsøking ved problemer i lokalnett for å se hvordan du finner MAC-adressen til brukeren.
- Operativsystem/enhetstype; mobiltelefon/pc, windows, mac, linux, android, apple etc.
- Informasjon fra grunnleggende feilsøking.
- Ta med alt som ble avdekt under grunnleggende feilsøking (Se artikkel Grunnleggende feilsøking ved problemer i lokalnett).
Husk: heller for mye informasjon enn for lite. Dersom Sikt må etterspørre mer informasjon, så vil dette bidra til lengre løsningstid.